הוויה
מעצבת
עתיד

תכנית חדשנית לחיזוק חוסן ושלומות של צוותים חינוכיים בדרום

האם גם את מובילה צוות שקרוע בין תפקוד בשגרה למציאות המטלטלת?
האם גם אתה עסוק בשאלה איך לנהל מתוך מודעות לשלומות של הצוות החינוכי?
האם גם אתם מחפשים דרך לייצר תחושה מתמשכת של שייכות ומשמעות בבית-הספר?
האם גם את ואתה כמנהלי בתי-ספר זקוקים למרחב שמזין אתכם?

בימים של אתגרים מורכבים במיוחד, אתם.ן צוותי החינוך, מהווים עמוד שדרה חשוב של הקהילות בדרום. תכנית "הוויה מעצבת עתיד" מציעה לכם.ן חוויה ייחודית ומשמעותית לחיזוק חוסן ושלומות (well-being) אישי ומקצועי, קודם כל של עצמכן.ם!, תוך בניית ארגז כלים אפקטיבי להובלת שינוי במערכת החינוכית שלכם.

מה תרוויחו?

  • תחושת חוסן ושלומות חזקה יותר – אישית וצוותית.
  • ארגז כלים ייחודי ליצירת שגרות ואינטראקציות מחזקות בבתי הספר.
  • בניית צוות מוביל עם השפעה מערכתית שתורמת לקהילת בית הספר.
  • ליווי מקצועי ותומך, שיסייע לכם בהטמעת הכלים והתובנות עם צוות בית הספר.
  • תשתית עשירה של תוכן וכלים לימי היערכות בקיץ.

על מה מבוססת התכנית?

התכנית מתבססת על תאוריית U שפיתח פרופ' אוטו שארמר מאוניברסיטת MIT בארה"ב – גישה מוכחת שמחברת בין האדם לעצמו, לזולתו ולסביבתו, תוך חיזוק תחושות משמעות, שייכות, ומסוגלות להתמודד עם מציאות מורכבת ומשתנה. הגישה סוחפת אחריה רבים, בארץ ובעולם.

למי זה מתאים?

אם אתם מרגישים את הדחיפות לחזק תחושת משמעות, שייכות, וחוסן בקרב צוותי החינוך שלכם עכשיו יותר מתמיד, ואם אתן רואות את החשיבות של מענה משותף לאתגרים המורכבים שמורים ומורות מתמודדים איתם ביום-יום – התכנית הזו נועדה עבורכםן.

התכנית מיועדת לצוותים חינוכיים מובילים מבתי ספר ביישובים ובמועצות הבאות: שדרות, נתיבות, חוף אשקלון, אשכול, שדות נגב, שער הנגב, ואופקים. התכנית פתוחה לצוותים חינוכיים מכל סוגי בתי הספר ומכל זרמי החינוך.

כדי להבטיח השתתפות אפקטיבית ומקסום הערך מהתכנית, נדרש מכל בית ספר להעמיד צוות מוביל של שלושה חברי צוות, אשר ייקחו חלק פעיל ומלא בכל שלבי התהליך – מהמפגשים הקבוצתיים ועד הליווי והעבודה המעשית בבית הספר. הצוותים יורכבו מ-3 משתתפים:

  1. מנהל.ת בית הספר – שותפות הכרחית להובלת השינוי והטמעתו ברמה המערכתית.
  2. חבר.ת הנהלה – להובלת עבודת הצוות בפועל. יועצ.ת חינוכית, סגנ.ית מנהל ביה"ס, או כל בעל.ת תפקיד שאחראי.ת על חוסן/פיתוח צוות ביה"ס וכיו"ב.
  3. איש.אשת צוות מוביל.ה נוספ.ת – לחיבור עם הצוות החינוכי הרחב ולהעמקת היישום בבית הספר.

מה התכנית כוללת?

התנסות חווייתית: תהליך אישי וקבוצתי שמחזק את תחושת החוסן והשלומות של המשתתפים, תוך חוויה משמעותית ומעצימה.

למידה יישומית: היכרות עם עקרונות וכלים פרקטיים מתוך תאוריית U שמקדמים שלומות וחוסן ברמה אישית, צוותית ובית-ספרית.

ליווי והטמעה: פיתוח וליווי ביישום פתרון מעשי ומותאם לאתגר שתבחרו לעבוד עליו בבית הספר, בהקשר של טיפוח שלומות הצוות החינוכי.
ניתן ליישם את התוצרים במסגרת ימי הערכות בקיץ, במבט לשנה הבאה. לדוגמה: שיפור תקשורת בין מורים להורים, חיזוק הקשרים בין מורים להנהלה, עיצוב שגרות תקשורת המטפחות שלומות בחדר המורים.

מה מבנה התכנית?

שני סמינרים מרוכזים ומושקעים (יומיים כל אחד, ללא לינה), המשלבים למידה, התנסות וחקר עמיתים.
10 שעות ליווי ויישום מותאמות לצרכים של הצוות הבית-ספרי.
מפגש מסכם להצגת תוצרים, שיתוף ולמידה בין בתי-הספר.

* התכנית תוכר לגמול השתלמות.
התכנית במימון מלא וההשתתפות בה אינה כרוכה בתשלום.

פרטי המפגשים

כל המפגשים יתקיימו בקיבוץ זיקים.

סמינר ראשון: תשתיות לטיפוח שלומות של הצוות החינוכי בדרך ה-U
תכנים וכלים מרכזיים: שלושת הנתקים, אזור העיוורון – ניהול המצב הפנימי, הליכות דיאלוגיות, התנועה בין הקשבה לעצמי ולאחר, מודל 4 צורות שיחה, ראיונות דאלוגיים, זיהוי אתגר בית-ספרי בתחום של שלומות הצוות לפיתוח מענה מותאם.
יום חמישי 27.2.25, כ"ט בשבט תשפ"ה, בין 9:00-17:30
יום שישי 28.2.25, ל' בשבט תשפ"ה, בין 8:30-13:00

סמינר שני: מכוונה למעשה – פיתוח פעולות בית-ספריות לטיפוח שלומות הצוות
תכנים וכלים מרכזיים: מודל הקרחון בגישת ה-U, מיפוי בתלת-מימד, כוחה של כוונה, תודעת התנסות ובניית אב טיפוס ראשוני להתנסות בביה"ס, מעגלי היוועצות בדרך ה-U.
יום חמישי 27.3.25, כ"ז באדר תשפ"ה, בין 9:00-17:30
יום שישי 28.3.25, כ"ח באדר תשפ"ה, בין 8:30-13:00

מפגש מסכם
יום שני 7.7.25, י"א בתמוז תשפ"ה, בין 9:30-13:30

מה ההשקעה מצדכם?

ההצלחה בתכנית דורשת מחויבות לתהליך, רצון ללמוד ולהתנסות, ונכונות לעצב פתרונות מעשיים התואמים את צרכי בית הספר. התכנית בנויה כתהליך רב-שלבי, שמצריך השתתפות מלאה ופעילה של שלושת חברי הצוות בכל המפגשים ובמפגשי הליווי. מעבר לכך, התהליך מתוכנן כך שתתרחש עבודה מעשית בין המפגשים: המשתתפים יתנסו ביישום תובנות וכלים שנרכשו בסמינרים ויפעלו להתמודד עם אתגר ספציפי שאותו יבחרו. 

עדויות מנהלים שסיימו את התוכנית "האישי והמערכתי" בתיאורית U:

יואב שמולביץ', מנהל חמ"ד מודיעים תל-אביב: "זה היה גיים צ'נג'ר. להיות מודע להקשבה שלך, לדרך ניהול הדיון – זה עולם ומלואו."

הרב ד"ר יהודה ג'ייסון, לשעבר מנהל ישיבת בנ"ע אורות יהודה: "קיבלתי 'דרך חיים' – צורת הסתכלות על העולם ועל העבודה הארגונית והניהולית שלי."

אפרת שלום, מנהלת הקריה למנהיגות ולמדעים אורט לוד: "הזזתם לי את המחט. אנחנו שבעי השתלמויות וזו בשורה."

ג'יהאן ברבארה, מנהלת חט"ב א' אבו סנאן: "אני מרגישה שינוי בניהול שלי ובמערכות היחסים שלי עם המורים והקהילה."

יהודה רוזנברג, מנהל כפר הנוער הדתי כפר חסידים: "זה קורס שמשנה תפיסות ובעיקר יישומי מאוד ותורם לעבודת המנהל/ת."

התכנית היא בשותפות עם משרד החינוך ועם מיזם פעימות לחינוך לקידום שלומות צוותי חינוך.

מנחות התכנית:

ד"ר דניאל שני: שותפה מייסדת של עמותת BeDo – לחולל שינוי, אחרת וחברה בצוות הגלובלי של המוסד שמוביל את העבודה עם גישת ה-U בעולם, Presencing Institute. בעלת ניסיון עשיר בניהול ארגונים חברתיים העוסקים בפיתוח יכולות להובלת תהליכי שינוי. היתה מנכ"לית "אקורד: פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי", ולפני כן הקימה וניהלה את מרכז מנדל למנהיגות בצפון והיתה חברת סגל במרכז מנדל למנהיגות בנגב. בעלת דוקטורט במדע המדינה מאוניברסיטת פרינסטון, שבו עסקה בהתפתחות המוטיבציה למעורבות אזרחית.

צופיה כהן: מנחה בכירה בגישת ה־U. מנחה ומובילה תהליכי פיתוח מנהיגות בארגונים ובמערכות, בייחוד בשדה החינוך. עבדה עם מנהלים ומנהלות, מחנכות, יועצות, גננות, בכל זרמי החינוך ובמגוון עשיר של תפקידים. מזה שלוש שנים מנחה את התכנית "האישי והמערכתי בניהול בית-ספר" – תכנית למנהלי בתי ספר בגישת ה-U בשיתוף עם מכון אבני ראשה.

​לפרטים ומידע נוסף אודות התוכנית ניתן לפנות אלינו:

 צופיה כהן 052-874310 | tsofiac@gmail.com
ד"ר דניאל שני 054-4755979 | danielles@bedo.org.il

מוזמנים להצטרף!