BeDo בחברה מגוונת

איך רוקמים שותפות בעידן החדש?

אבי תיאוריית U, אוטו שארמר, מזהה שלושה נתקים מרכזיים שרווחים בתקופתנו: נתק בין אדם לעצמו, נתק בין אדם לזולתו ונתק בין אדם לסביבה. המפתח להתפתחות מיטיבה, להשקפתו, הוא איחוי הנתקים ויצירת חיבורים. 

בישראל של המאה ה־21, העקרונות של תיאוריית U סוללים דרך לסולידריות מסוג חדש: סולידריות המכירה באינדיבידואליזם ובעושר של העולם הפנימי של יחידים ושל תרבויות שונות, ורותמת אותם לפריצת דרכים חדשות להתמודד עם אתגרי החברה. זוהי סולידריות שרואה גם את האדם וגם את המערכת המשותפת, שניזונה מהידע שיש לנו כיחידים וביחד.

המודל מציע כלים מעשיים שמסייעים להקשיב בו זמנית לעצמי ולזולת, להרחיב את נקודת המבט, לצאת מדפוסים אוטומטיים, להאיר אזורי עיוורון ולהפעיל קשב עמוק לחוויה האנושית המגוונת. כלים אלה מסייעים ליצור יחסים מיטיבים בין בני אדם ובין קבוצות, שיכוננו יחד שגשוג בר קיימא של אדם ועולם.

מה עושים עם זה?

בעמותת BeDo אנו פועלות ליישום הכלים הללו בישראל, ומתאימות אותם להכשרות ולליווי עבור קהלים ספציפיים, לצד עבודה עם ממשקים ומפגשים בין אוכלוסיות שונות. להלן מספר דוגמאות:

"אֲנִי עֲדַיִן מִתְקַשָּׁה לְעַכֵּל
שֶׁמֵּאֲחוֹרֵי כָּל חַלּוֹן מוּאָר
מִסְתַּתֵּר סִפּוּר חַיִּים
לֹא פָּחוֹת
עָמֹק
מִשֶּׁלִּי״

מתוך קָצָר / רחל חלפי

הליכות דיאלוגיות במרחבים עירוניים

הליכות דיאלוגיות במרחבים עירוניים

בהליכות דיאלוגיות, יוצאים.ות בזוגות לשיחה בהליכה. החוויה של הליכה יחד קדימה, פותחת הזדמנות לתקשורת מסוג חדש. ההולכים שרויים זה לצד זה ולא זה מול זה. התנועה הפיזית מעודדת תנועה של המחשבה, והמבט אל המרחב הפתוח יוצר מרחב בין המשוחחים. 

לדוגמה, בשיתוף פעולה עם החברה למתנ"סים וקרן שותפות, הובלנו קבוצות מקומיות בבית שמש ובחולון, שארגנו אירועי הליכות דיאלוגיות בהשתתפות כ־250 תושבים. כ־85% מהמשתתפים העידו: "המפגש בהליכה אפשר לנו לקיים שיחה באיכות אחרת במידה רבה או רבה מאוד".

מעוניינים.ות ליזום ולהוביל הליכות דיאלוגיות במרחב של היישוב שלכם.ן? צרו קשר!

התמודדות עם אתגרים חברתיים נרחבים ברמה לאומית

התמודדות עם אתגרים חברתיים נרחבים ברמה לאומית

יחד עם חברת הכנסת לשעבר רחל עזריה, וביוזמתה, הובלנו תהליך עבודה בגישת U שנועד ליצור  בסיס לשפה ולדרכים עדכניות ורלוונטיות המשלבות בין יסודות היהדות ועקרונות הדמוקרטיה בישראל. לצורך התהליך התכנסו שתי קבוצות חשיבה שהורכבו משרים לשעבר, שופט בית המשפט העליון בדימוס, חוקרים בכירים ועוד. יחד, בעזרת הכלים של מודל U ובהנחיית ד"ר יעל בר־לב, הצליחו הפורומים לנסח תובנות פורצות דרך, אשר מסמנות כיווני התקדמות חיוניים ומיטיבים עבור החברה המגוונת בישראל.

האזנה לראיון עם חברת הכנסת לשעבר, רחל עזריה (הראיון הוא באנגלית והוקלט עבור הפורום הגלובלי של ה־U בקיץ 2022 במסגרת פרויקט הAudio Garden)

רוצים.ות ליזום הכשרה או ליווי בהתאמה לאוכלוסיה ייחודית או ליחסים בין קהילות? צרו עמנו קשר!

שילוב גישת U במחקר

תיאוריית U פותחת אפשרויות חדשות במחקר. הגישה מכירה בסובייקטיביות של החוקר.ת ובהשפעותיה המגוונות על המחקר. לאור זאת, הגישה מציעה מגוון כלים שמרחיבים ומעשירים את מנעד הקשב של החוקר.ת, מאפשרים זיהוי אזורי עיוורון שלו עצמו, ואופני יציאה מדפוסי חשיבה אוטומטיים.

לדוגמה, עמותת BeDo ליוותה מחקר שערכה החברה למתנ"סים – "משילוב לשותפות". המחקר הוקדש לקידום שותפות מיטיבה בין קבוצות החולקות מרחב קהילתי משותף, והתמקד בבחינת מערכות היחסים בין תושבים ממוצא אתיופי לתושבים ממוצאים אחרים, ב־19 שכונות ברחבי ישראל. שילוב תיאוריית U במחקר תרם רבות לחילוץ ידע לא שגרתי ולהפקת תובנות משמעותיות ומאירות עיניים.

לצפייה במחקר

למאמר על שילוב גישת ה-U במחקר

נוסף על כך, בקיץ 2022 פתחנו את הקורס האקדמי במכללה למינהל –  "איך לומדים ומשנים מציאות לפי תיאוריית U?".

אין רואים את הרוח, אבל היא הנוהגת את הספינה